vineri, 12 octombrie 2012

Turistii chinezi - o sursa de venituri grase, insuficient exploatata de tarile Europei




de Mihai Balescu

Cresterea economica spectaculoasa din ultimii ani din China a dus la aparitia celei mai numeroase clase de mijloc de pe planeta. Sunt 400 de milioane de chinezi cu un venit mediu anual de 15.000 $, dispusi sa cheltuiasca bani frumosi pe o distractie care le-a fost inaccesibila zeci de ani: turismul in strainatate, mai ales in Hong Kong si Macau, dar si in Europa. Problema e ca in Europa nimeni nu este pregatit sa ii primeasca.

In 2010, 54 de milioane de turisti chinezi s-au plimbat pe mapamond si au cheltuit 40 de miliarde de euro. Anul acesta suma a ajuns deja la 50 de miliarde si se estimeaza ca in 2015 ea va depasi 110 miliarde. Sunt niste bani pe care, in mod logic, agentiile de turism din Europa n-ar trebui sa ii ignore, dar realitatea de pe teren arata ca exact asta fac. Ele, agentiile, continua sa viseze la invaziile americanilor si ale japonezilor sau ii vaneaza pe oligarhii rusi, in conditiile in care cifrele arata clar ca viitorul apartine chinezilor. In doar cativa ani acestia vor deveni campionii incontestabili ai turismului si ai shopping-ului de lux in Europa.

Din pacate, spre deosebire de ceea ce se intampla in Japonia, Coreea, Thailanda sau Singapore, oferta tarilor occidentale nu raspunde sau raspunde prea putin cerintelor chinezesti. In primul rand, pentru o viza sunt necesare saptamani intregi de asteptare, apoi zborurile spre capitalele europene sunt foarte putine si, pe deasupra, foarte scumpe. Limba ramane un obstacol major pe care hotelurile, magazinele, restaurantele si muzeele nu se grabesc sa il inlature: in aeroporturi si in hoteluri, in ghiduri turistice si in meniuri, nu exista nici cea mai mica indicatie in chineza.

Totul este organizat pentru un calator cu gusturi si obiceiuri occidentale. Singurele tari care fac exceptie sunt Franta si Germania, care s-au adaptat intr-o oarecare masura si care au devenit astfel destinatiile privilegiate ale noilor actori ai turismului mondial. Ele figureaza printre primele zece destinatii mondiale preferate ale chinezilor, fiind urmate de Marea Britanie, care are insa dezavantajul ca nu face parte din spatiul Schengen, de Elvetia, Spania si Grecia.

Ce vrea turistul chinez cand vine in Europa? Cel mai mult vrea ca la sosirea aici sa gaseasca ceva din politetea meticuloasa a Orientului. In rest, nu are cine stie ce pretentii. Ca individ iesit de curand din saracie, el se orienteaza spre lucrurile simple, urmareste stereotipuri si vrea sa vada maximum de locuri celebre in minimum de timp. Aterizeaza de obicei la Frankfurt si de-acolo se lanseaza intr-un voiaj-tip: casa lui Beethoven la Bonn, cea a lui Marx la Trier, magazinul Hugo Boss din Metzingen, ciocolateria Pelicaen in Bruxelles si palatul din Luxemburg. Urmeaza marile magazine si turnul Eiffel la Paris, pivnitele viticole din Bordeaux, cazinourile de pe Coasta de Azur si campurile cu levantica din Provence (aici se petrece actiunea celui mai popular foileton la ora actuala din China).

Voiajul continua cu o incursiune rapida in Elvetia pentru a vedea patria ceasurilor de lux si a fotografia varful muntelui Titlis, unde gimnastul Donghua Li, medaliat cu aur la Jocurile Olimpice din Atlanta, a avut o viziune a lui Buddha. Vine apoi Italia: la inceput Verona, unde turistul chinez cauta casa Julietei, urmeaza canalele Venetiei, turnul din Pisa, magazinele din Florenta si din Milano, Colosseum-ul din Roma si ruinele din Pompei. Daca are suficienti bani, el adauga pe lista si Londra, care necesita o alta viza. Daca nu, isi incheie voiajul cu o vizita la templul Partenon din Atena.

Cum spuneam, agentiile de turism europene nu le acorda prea mare atentie acestor clienti veniti de la 7.000-8.000 km distanta, dintr-o cultura complet diferita. Ele ar trebui sa aiba in vedere macar armata de noi milionari din China si din Asia de sud-est – vor fi 12 milioane in curand – care vin adesea in Occident. Acestia calatoresc singuri, vor un sofer, un majordom si ghizi particulari care sa le prezinte lucruri interesante legate de golf, de vinuri, de bijuterii, de moda sau de vile istorice (numai bune de cumparat).

Pretentiile acestor oameni sunt cu totul altele decat cele enumerate anterior, in cazul turistilor simpli, si ele pot parea frivole sau chiar vulgare, dat fiind ca vin din partea unor indivizi relativ needucati, care au dat insa de bani. Dar asta e. Tendintele arata clar ca, de-acum incolo, in domeniul turismului mondial se va vorbi din ce in ce mai mult chinezeste.

15 lucruri interesante despre China






1. IKEA nu mai desfăşoară campanii publicitare pentru că magazinele sale au devenit prea aglomerate;

2. KFC deschide zilnic o unitate în China, iar Wall-Mart deschide săptămînal un magazin;

3. Numărul companiilor înregistrate a ajuns la 11,4 milioane – triplu faţă de 2003. Potrivit unui studiu realizat de Academia Chineză de Ştiinţe, în primele 6 luni de criză (octombrie 2008 – martie 2009), 20% dintre companiile mici şi mijlocii au dat faliment, iar 20% s-au salvat de la faliment în ultimul moment. Ponderea IMM-urilor în PIB este de peste 60%;

4. Potrivit Amnesty International, numărul persoanelor executate în 2008 a ajuns la 1.718, triplu faţă de restul lumii la un loc. Este însă posibil ca numărul real al execuţiilor să fie de aproximativ 6.000;

5. Populaţia urbană va creşte de la 572 milioane în 2005, la 926 milioane în 2025, an în care China va avea 219 oraşe cu mai mult de 1 milion de locuitori (acum în Europa există 35 de oraşe cu peste 1 milion de locuitori) şi 24 de oraşe cu mai mult de 5 milioane de locuitori. În acest sens, pînă în 2025, în China se vor construi 5 milioane de clădiri cu o suprafaţă cumulată de 40 miliarde mp;

6. China consumă în prezent mai mult oţel decît Europa, SUA, Japonia, Rusia şi India la un loc;

7. În SUA, consumul de petrol per capitală este de 10 ori mai mare decît în China. Dacă un chinez ar consuma cît un american, pentru a satisface cererea ar fi nevoie de o producţie suplimentară egală cu de 7 ori producţia actuală a Arabiei Saudite (cel mai mare exportator mondial);

8. În anul 2000, conform Băncii Mondiale, numărul utilizatorilor de Internet a fost de 22,3 milioane. În 2005 s-a ajuns la 112 milioane, în 2008 la 300 milioane, iar în 2010 la 430 milioane. Anul trecut, aproximativ 32% dintre chinezi foloseau Internetul (în România, procentul a fost de 36% în 2009);

9. În China au loc anual 100.000 de proteste, respectiv 274 pe zi;

10. China are 20% din populaţia lumii, însă doar 7% din rezervele de apă. Potrivit Băncii Mondiale, 700 milioane de chinezi beau zilnic apă cu un grad mare de poluare;

11. În urmă cu 2000 de ani, China genera 25% din PIB-ul mondial, procentul majorîndu-se la 33% în anul 1820. În 2011, ponderea va fi mai mică de 10%;

12. PIB-ul Chinei creşte continuu de 34 de ani. În valoare absolută, PIB-ul a crescut de la 91 miliarde de dolari în 1970, la 5,7 mii miliarde de dolari în 2010 (de 62 de ori);

13. Rezervele valutare ale Chinei s-au majorat de la 172 miliarde de dolari în anul 2000, la 3.045 miliarde de dolari în martie 2011;

14. China este a doua economie a lumii, însă PIB-ul per capitală (4.500 de dolari) este la jumătate faţă de cel din România şi de peste 10 ori mai mic decît cel din SUA;

15. Stocul investiţiilor chineze în străinătate a crescut de la 17,7 miliarde de dolari în 1995, la 230 miliarde în 2009. În acelaşi timp, stocul de investiţii străine în China a crescut de la 100 miliarde de dolari în 1995, la aproape 600 miliarde de dolari în 2010. Pentru comparaţie, SUA a investit în străinătate 2,3 mii miliarde de dolari.

Postări populare

Despre mine

Fotografia mea
Sunt pe internet , pentru Slava Lui Hristos si lucrez la Via Domnului ..Iubesc Ortodoxia ,,Credinta adevărată!

http://colajeortodoxe.blogspot.ro/

Arhivă blog